Start Artyści Olga Pasiecznik (sopran), Royal Baroque Ensemble

Olga Pasiecznik (sopran), Royal Baroque Ensemble

Olga Pasiecznik

Sopran

Ukończyła studia wokalne w Kijowskim Konserwatorium, następnie kontynuowała edukację na studiach podyplomowych w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w 1992 roku, a cztery lata później na scenie Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu jako Pamina w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta. Występowała w przedstawieniach operowych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach świata. Ma na koncie ponad czterdzieści partii, m.in. w operach Monteverdiego, Glucka, Haendla, Mozarta, Webera, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych. Role te przyniosły jej uznanie krytyki i publiczności.

Występuje także w repertuarze kameralnym, oratoryjnym oraz symfonicznym w słynnych salach koncertowych w niemal wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Australii. Podczas licznych recitali solowych na fortepianie towarzyszy jej siostra – pianistka Natalia Pasiecznik.

Wielokrotnie występowała z najwybitniejszymi orkiestrami z Polski i całego świata, m.in. Boston Symphony Orchestra (USA), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Belgii, OrquestraNacional de España i OrquestaSinfónica de RTVE (Hiszpania), English Concert, Wiener Symphoniker, OrchestrePhilharmonique de Radio France, OrchestreNational de France, LesMusiciensduLouvre-Grenoble (Francja), Akademie fürAlte Musik Berlin, FreiburgerBarockorchester, Orkiestrą XVIII wieku. Współpracowała z takimi dyrygentami jak m.in. I. Bolton, F. Brüggen, J.-C. Casadesus, M. Creed, Ch. Dutoit, R. Jacobs, R. Goodman, Ch. Hogwood, H. Holliger, Ph. Herreweghe, J. Kaspszyk, K. Kord, J. Maksymiuk, J.-C. Malgoire, M. Minkowski, K. Ono, A. Parrott, K. Penderecki, T. Pinnock, M. Viotti, A. Wit, M. Zanetti.

W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 50 albumów CD i DVD, które nagrała m.in. dla firm CD Accord, Dabringhausund Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.

Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych: w s’Hertogenbosch w Holandii,  MirjamHelin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Została wyróżniona także w Polsce – Paszportem Polityki (1997), nagrodami Fryderyk za najlepsze nagrania solowe (1997, 2004), nagrodą Orfeusz festiwalu Warszawska Jesień (1999), Złotym Krzyżem Zasługi (2001) oraz Nagrodą im. A. Hiolskiego za najlepszą kobiecą rolę operową (2004). W 2005 i 2010 roku została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy „Opernwelt” do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego”. W 2011 otrzymała doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.

Jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.

Grzegorz Lalek

Skrzypce barokowe

Urodzony w Warszawie. Gry na instrumencie uczył się pod kierunkiem Krzysztofa Bąkowskiego i Konstantego Andrzeja Kulki. Ukończył studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie skrzypiec prof. Sławomira Tomasika. W 1997 r. otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Tadeusza Wrońskiegona Skrzypce Solo, a w 1998 r. (wraz ze swoim kwartetem smyczkowym) wyróżnienie naMiędzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. K. Bacewicza. W czasie studiów brał udział w zajęciach Międzywydziałowego Studium Muzyki Dawnej prowadzonego przez Agatę Sapiechę. Swój kunszt instrumentalny (w zakresiewykonawstwa historycznego) doskonalił podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Simona Standage’a i Antona Stecka.W roku 2002 dokonał premierowego nagrania utworu Mariana Sawy Largo na skrzypce i organy.

Osiągnięcia artystyczne

W 2004 r. nagrał płytę poświęconą twórczości kameralnej Josepha Gabriela Rheinbergera, a w roku 2007 Koncert na skrzypce amplifikowane Weroniki Ratusińskiej (płyta z tym nagraniem otrzymała nagrodę fonograficzną Pizzicato Supersonic Award). W 2012 r. został odznaczony przez prezydenta RP brązowym krzyżem zasługi za osiągnięcia artystyczne i działalność na rzecz rozwoju muzyki. Jako muzyk sesyjny wziął udział w realizacji ponad 90 płyt z muzyką klasyczną, rozrywkową i filmową. Występuje w kraju i zagranicą jako kameralista, solista, koncertmistrz i lider wielu zespołów muzycznych. W swoim repertuarze sięga po muzykęXVII i XVIII wieku, a także po kompozycje współczesne i tango. Jako skrzypek – kameralista współtworzy kilka zespołów (Kwartet Kwadrat, Machina delTango, The New Art Ensemble, Orkiestra ADRIA), które prowadzą aktywną działalnośćnagraniową i koncertową. Jest członkiem i współzałożycielem grupy Tangata Quintet, z którą nagrał płyty: z muzyką Astora Piazzolli (2004 r.) i polskimi tangami (2005 r.)Obie otrzymały nominacje do nagrody fonograficznej Fryderyk. Gra na skrzypcach barokowych koncertując z wieloma zespołami specjalizującymi sięw stylowym wykonawstwie muzyki dawnej (Musicae Antiquae Collegium Varsoviense,Concerto Polacco, Harmonologia, Il Tempo, Consortium Sedinum, Capella Cracoviensis, Polska Orkiestra XVIII wieku, Contrasto Armonico, Royal Baroque Ensemble, FAMD.PL).W 2009 r. założył Ensemble Hyacinthus – zespół grający na instrumentach historycznychw zgodzie z dawnymi praktykami wykonawczymi, a którego debiut miał miejsce naFestiwalu Noworocznym w Gstaad u boku światowej sławy sopranistki Ewy Małas – Koncert D-dur „Wojskowy“ Karola Lipińskiego (było to pierwsze współczesne wykonaniena instrumentach historycznych), a w latach 2008-2017 komplet koncertówskrzypcowych W. A. Mozarta, koncerty J. Haydna, J. S. Bacha i A. Vivaldiego. W 2017 roku wystąpił wraz z klawesynistką Lilianną Stawarz na prestiżowym festiwalu ActusHumanus w Gdańsku wykonując Sonaty op.5 Arcangelo Corellego.Na instrumentach z epoki wykonuje repertuar obejmujący okres od wczesnego baroku dowczesnego romantyzmu, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastka wirtuozowskiego.Jego pasją oprócz skrzypiec jest gra na mandolinie. W 2017 roku wystąpił jako mandolinista w Filharmonii Narodoweju boku Artura Rucińskiego w Don GiovannimW. A. Mozarta. Zajmuje się również działalnością pozamuzyczną – wraz ze swoją rodziną prowadziTeatrzyk LALEK – rodzinny teatrzyk kukiełkowy, z którym występuje i dla którego piszeteksty do przedstawień. Studiował u Krzysztofa Bąkowskiego i Konstantego Andrzeja Kulki. Jest absolwentem Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie Sławomira Tomasika. W 1997 r. otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Tadeusza WrońskiegoSkrzypce Solo, a rok później wraz z zespołem kameralnym otrzymał kolejne wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza. Doskonalił swoje umiejętności (w zakresie wykonawstwa historycznego) u Simona Standage'a i Antona Stecka. W roku 2002 dokonał premierowego nagrania utworu Mariana Sawy Largo na skrzypce i organy.Dwa lata później nagrał płytę CD z utworami kameralnymi Josepha Rheinbergera. W 2007 roku wykonał Koncert na skrzypce amplifikowane nagrany na monograficznej płycie Weroniki Ratusińskiej, która w 2009 roku otrzymała prestiżową europejską nagrodę fonograficzną „Nagroda Supersonic Pizzicato”. Jako muzyk sesyjny brał udział w ponad 90 nagraniach CD muzyki klasycznej, popowej i filmowej. Występuje jako kameralista, solista i koncertmistrz w Polsce, Niemczech, Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii, Chorwacji, Litwie, Estonii, Ukrainie, Rosji, Hiszpanii, Danii, Libanie, Argentynie, Chinach i Japonii. Jego repertuar obejmuje muzykę XVII i XVIII wieku, a także muzykę współczesną i tango. Gra na barokowych skrzypcach i koncertuje z wieloma zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki dawnej (Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Concerto Polacco, Harmonologia, Il Tempo, ConsortiumSedinum, Capella Cracoviensis, RoyalBaroque Ensemble, FAMD.PL, ContrastoArmonico). W 2009 roku założył Ensemble Hyacinthus, grupę grającą na instrumentach historycznych zgodnie z praktyką wykonawczą z epoki. W tym samym roku zespół zadebiutował na Festiwalu Muzyki Noworocznej Gstaad ze znakomitą sopranistką Ewą Małas-Godlewską. Od 2007 roku do chwili obecnej jest koncertmistrzem i solistą w zespole instrumentów dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej. Repertuar Grzegorza Lalka wykonywany na instrumentach historycznych obejmuje utwory od wczesnego baroku po muzykę wczesnoromantyczną, skupiając się na ich wirtuozowskim charakterze, w tym na koncertach skrzypcowych A.Vivaldiego, J.S. Bacha, J.Haydna i W.A. Mozarta.

Tomasz Pokrzywiński

Wiolonczela barokowa

Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (reżyseria dźwięku) i londyńskiej Guildhall School of Music and Drama (wiolonczela barokowa). Na stałe związany z zespołami Arte dei Suonatorii Holland Baroque, współpracuje również jako gościnny koncertmistrz z Academy of Ancient Music, {oh!} Orkiestrą Historyczną i La NuovaMusica, a jako kameralista m.in. z: Rachel Podger, Marcinem Świątkiewiczem i Marcinem Maseckim. Nagrywa dla Harmonia Mundi, Channel Classics, BBC, Alpha i BIS. Szeroki krąg stale rozwijanych zainteresowań muzycznych sprawił, że jest dziś nie tylko wiolonczelistą barokowym, ale również reżyserem dźwięku, aranżerem, improwizatorem oraz menadżerem. Lubi łamać stereotypy i przeczesywać pogranicza muzyki klasycznej, dlatego powołuje do życia lub współtworzy takie inicjatywy, jak: Festiwal 3x3, cykle Transkrypcje i Dżemyklasyczne, festiwal Strefa Ciszy, Smykofonia. Od 2016 r. prowadzi klasę wiolonczeli historycznej w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

Lilianna Stawarz

Klawesyn

W 1988 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie klawesynu Władysława Kłosiewicza, a w 1990 roku uzyskała dyplom Conservatoire National de Region de Rueil-Malmaison, w klasie Huguette Dreyfus. W latach 2012-2016 pełniła funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku oraz koordynatora Biura Koncertowego.Aktualnie jest kierownikiem Katedry Muzyki Dawnej UMFC.

Przez 20 lat była członkiem zespołu muzyki dawnej Il Tempo, specjalizującego się w muzyce instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej od wczesnego baroku do klasycyzmu. Dokonała z nim wielu nagrań radiowych, 5CD oraz uczestniczyła w licznych koncertach i liczących się festiwalach muzyki dawnej w kraju i za granicą, m.in. w Brugii, Brukseli, Utrechcie, Moskwie, Nowym Jorku, Nowym Brunszwiku, Rzymie i Berlinie. W latach 1991-2017 związana była z Warszawską Operą Kameralną, zarówno jako klawesynistka-kameralistka, jak i dyrygent. Tam też  latach 2015 -2017 pełniła funkcję Kierownika Artystycznego Opery/Barok.

Prowadziła od klawesynu i pozytywu dzieła instrumentalne i wokalno-instrumentalne, m.in.: Pasję wg św. Marka Johanna Sebastiana Bach, Operę Omnia Marcina Mielczewskiego (6CD) dzieła Damiana Stachowicza (CD).

Ponadto opery: Dido and Aeneas Henry Purcella, Tetide in Sciro Domenico Scarlattiego (CD ze spektaklu), Rinaldo Georga Friedricha Händla (jako asystentka Władysława Kłosiewicza). Lilianna Stawarz najbardziej ceni sobie działalność w zakresie kameralistyki. Z niektórymi solistami została ona utrwalona na płytach- z Olgą Pasiecznik, Simonem Standagem, Arturem Stefanowiczem, Agatą Sapiechą, Małgorzatą Wojciechowską, Janem Staniendą, Tytusem Wojnowiczem, Pawłem Łosakiewiczem.

W 2003 roku ukazała się jej pierwsza solowa płyta z utworami Carla Philippa Emanuela Bacha (wydana przez CD Accord), w 2007 roku – podwójny album CD ze Suitami klawesynowymi HWV 426-433 Georga Friedricha Händla (wydany przez Fundację Pro Musica Camerata),w 2012 r. Trzecia solowa płyta – z Inwencjami i Sinfoniami Johanna Sebastiana Bacha wydana przez Polskie Radio. W 2019 roku został wydany przez Chopin University Press podwójny album: J. S. Bach- Sonaty na skrzypce i klawesyn obligato BWV 1014-1019 – Paweł Łosakiewicz – skrzypce, Lilianna Stawarz – klawesyn.

W przygotowaniu jest płyta z 12 Polonezami i Fantazjami W. Fr. Bacha oraz z Koncertami klawesynowymi W. A. Mozarta KV 107- D, Es G i Koncertem klawesynowym  D-dur Haydna  Hob. XVII:11 z Wrocławską Orkiestra Barokową (Polskie Radio).Nagrała także koncert klawesynowy Tadeusza Paciorkiewicza z Polską Orkiestrą Radiową.

Jest współtwórczynią i Kierownikiem Artystycznym Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica, w ramach którego prowadziła od klawesynu opery: Agrippina G. Fr.  Haendla (nagrana dla Instytutu Audiowizualnego otrzymała nominację do nagrody Koryfeusza w 2015 r.), Orlando, Alcina Haendla, Farnace A. Vivaldiego (nominacja do Nagrody im. Cypriana Kamila Norwida za kierownictwo muzyczne tej opery).

Otrzymała nagrodę Fryderyk 2018 w kategorii Album roku – Muzyka Dawna za płytę life z Oratorium Antonio Caldary – Maddalena ai piedi di Cristo, wydaną przez Polskie Radio,

 

Patronat honorowy:

Patronat medialny:

© 2020 Na Gotyckim Szlaku w Polsce zachodniej

Realizacja NiceIT